Samen bouwen aan zelfvertrouwen
In een wereld waarin kinderen geconfronteerd worden met uitdagingen, is het ontwikkelen van weerbaarheid essentieel. Veel kinderen worstelen met het uiten van gevoelens, het stellen van grenzen en het omgaan met sociale situaties. Dit kan leiden tot een gebrek aan zelfvertrouwen, angst en onzekerheid. Hoe kunnen we kinderen helpen om deze situaties beter aan te pakken? Dat behandelt Miranda ‘t Hoen in de training ‘Weerbaarheid’. Na het volgen van deze training kunnen de kinderen met een stevige houding en helpende gedachten de situaties beter benaderen. Ze zullen met meer zelfvertrouwen een gesprek aangaan waarin ze grenzen kunnen stellen en nee durven zeggen.
Vaardigheden versterken
De training biedt kinderen een actieve en praktische benadering om hun sociale en emotionele vaardigheden te versterken. Met behulp van rollenspel en gerichte oefeningen, worden ze aangemoedigd om hun zelfvertrouwen te vergroten. Tegelijkertijd worden ze gestimuleerd om assertiever te worden. Ze zullen beter in staat zijn om voor zichzelf op te komen en hun eigen behoeften te respecteren.Miranda is een ervaren professional bij Jeugdformaat academie en benadrukt het belang van deze training. “Dankzij mijn ervaring als leerkracht in het speciaal onderwijs en trainer in het regulier onderwijs begrijp ik de uitdagingen waarmee kinderen worden geconfronteerd. Denk aan pesterijen, kinderen die geen nee kunnen zeggen en het niet durven uiten van een persoonlijke mening. Ik help ze om hun emoties te uiten door middel van praktijkgerichte oefeningen. Dat vormt de kern van de training.”
Toepassing in de praktijk
De training rust op vier belangrijke pijlers:● Vergroten van eigenwaarde en uiten van gevoelens.
● Respecteren van gevoelens en grenzen van jezelf en anderen.
● Nee leren zeggen
● Stimuleren van helpend denken.
Deze pijlers worden vertaald naar de ‘kruk van zelfvertrouwen’. “De kruk van zelfvertrouwen is een concept dat vergelijkbaar is met een stevige kruk met drie poten. Hoe steviger de kruk is, hoe steviger je zelf staat. De eerste poot omvat het erkennen en benoemen van hun eigen kwaliteiten. In de tweede poot staan de kwaliteiten die anderen aan je geven centraal.
Tot slot worden ze aangemoedigd om deze kwaliteiten actief te gebruiken en te benutten in verschillende situaties.”
Een andere effectieve oefening is de toepassing van het G-schema (Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel en Gedrag). ”We gebruiken hiervoor ballonnen. De kinderen krijgen de opdracht om op een opgeblazen ballon te gaan zitten. Hier reageert ieder kind anders op. Sommige vinden het spannend en kijken elkaar aan om te zien wat anderen doen. Er zijn ook kinderen die er meteen op gaan zitten. Na de oefening reflecteren we op hun gedachten en gevoelens in reactie op de gebeurtenis, en hoe dit hun gedrag beïnvloedt. Het doel is om kinderen bewust te maken hoe belangrijk de gedachten zijn en door deze helpend te maken, ze sneller nieuwe dingen uitproberen."
Voorafgaand aan deze oefeningen werken de kinderen eerst aan hun ademhaling. “De ademhalingsoefening die wij gebruiken gaat volgens de 4-7-8 methode; 4 seconden inademen, 7 vasthouden en 8 uitblazen. Dit helpt bij het kalmeren van de gedachten en het bevorderen van helder denken. Wij leren hen hoe en wanneer ze deze praktische methode kunnen inzetten”.